Recipes

wtorek, 15 listopada 2016

CHLEB BEZGLUTENOWY GRYCZANO-RYŻOWY












Rzadko jadam chleb, mogę żyć bez niego miesiącami, ale czasem zdarza się taki dzień, kiedy mam ochotę na chrupiącą kromkę z masłem. Ostatnio, jedząc śniadanie w kawiarni, trafiłam na wyborną kromkę chleba gryczanego ze słonecznikiem i siemieniem lnianym. Na górze chrupiąca skórka była posypana czarnuszką. Kromka delikatnie opieczona w tosterze była tak smaczna, że przez cały dzień myślałam o tym, jak odtworzyć ten chleb w mojej domowej kuchni. Przeprowadziłam mały eksperyment. Poniżej prezentuję jego rezultaty.

Składniki na standardową keksówkę:
350 g mąki gryczanej
150 g mąki ryżowej
20 g świeżych drożdży
1,5 łyżeczki soli
2 łyżeczki cukru lub łyżka miodu
1 łyżka roztopionego masła (można pominąć)
2 łyżki ziaren słonecznika
2 łyżki siemienia lnianego
3 łyżki maku
2 łyżki czarnuszki + gruba szczypta do posypania na wierzchu
2 szklanki wody

Przygotowanie:
W małej miseczce wymieszać drożdże z cukrem lub miodem i pozostawić na 15 minut w ciepłym miejscu, żeby zaczęły pracować.
Do dużej miski przesiać mąki i wymieszać z solą. Dodać słonecznik, siemię, mak i czarnuszkę, wymieszać. Dodać roztopione masło, wymieszać. Dodać drożdże i ponownie wymieszać. Powoli dolewać wodę i energicznie mieszać, aż do uzyskania ciasta o konsystencji ciasta na placki ziemniaczane. Całość przełożyć do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia i posypać pozostałą czarnuszką. Wstawić do wyrastania na 30 minut do piekarnika nagrzanego do około 30C lub w inne ciepłe miejsce, gdzie nie ma przeciągu. Po tym czasie zwiększyć temperaturę pieczenia do 180C (bez termoobiegu). Piec na dolnym poziomie przez około 1 godzinę, do suchego patyczka. Wyjąć z piekarnika i wystudzić na kratce. 

UWAGA: Chleb zawinięty w papier zachowuje świeżość przez 2-3 dni. Można po wystudzeniu również go pokroić na kromki i zamrozić.

Bon appetit!!!

4 komentarze: